Herstel het Haspengouwse landschap van Tongeren

Op 8 december 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu & Landbouw, Ruimtelijke Ordening

Tongeren is gelegen in het prachtig Haspengouwse landschap met haar pittoreske, charmante kerkdorpen. Dit is een kolossale troef op vlak van cultuur, toerisme en natuur.

Vernietiging van het landschap

Van Piringen tot Mal en van Rutten tot Neerrepen, de laatste decennia heerst er een verkavelingswoede in de dorpsranden en de stadsrand van Tongeren. Voeg hierbij de verder kruipende lintbebouwing. En de vernietiging van het landschap en uitzicht van onze kerkdorpen en de stad is compleet.

Betonstop

Tegen 2040 zou er in Vlaanderen een betonstop komen. Concreet betekent dit dat elk nieuw bouwproject tegen dan gecompenseerd moet worden door elders minstens evenveel ruimte terug te geven aan de natuur. Het zijn de lokale besturen die daarop zullen moeten toezien.

Maatregelen

Tongeren moet in deze betonstop een echte pioniers- en voortrekkersrol gaan vervullen. Het beleid omtrent ruimtelijke ordening was er een zonder visie. Inbreiding, het opvullen van plaatsen in al dichtbebouwde wijken en kernen door nieuwbouw, en renovatie zullen de norm moeten worden.

Op dit moment kan Tongeren enkel flankerende maatregelen treffen. Zo zou het opstellen van een stedenbouwkundige verordening rond deze problematiek al een stap in de goede richting zijn. Deze verordening kan bijvoorbeeld het bouwen van appartementen in de binnenstad aanmoedigen en openbebouwing in de dorpsranden ontraden.

Zowel Vlaanderen als Tongeren hebben op vlak van ruimtelijke ordening nog een lange weg te gaan. Ik hoop oprecht dat we het tij nog kunnen keren ten voordele van de open ruimte en ons prachtig landschap.