Minister Homans investeert fors in sociale woningen in Tongeren

Op 9 mei 2017, over deze onderwerpen: Sociale huisvesting, Sociaal beleid en welzijn

Ruim 36 miljoen euro voor sociale woningen in Tongeren

Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) investeert een recordbedrag in extra sociale woningen en dat zal u ook in Tongeren merken. Aan dit investeringsritme en de bijhorende recordbedragen zit minister Homans momenteel al voor op het groeipad van 50.000 bijkomende sociale woningen tegen 2025, zoals uitgetekend in het grond- en pandendecreet. In totaal kwamen er al meer dan 28.000 sociale woningen bij. Dan houden we nog geen rekening met het recordbedrag van 866 miljoen euro dat in 2016 werd geïnvesteerd voor de bouw en renovatie van sociale woningen.

Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) wil meer Vlamingen aan een sociale woning helpen. Nooit eerder werd er zo fors geïnvesteerd in sociale woningen als tijdens deze regeerperiode. Voor de provincie Limburg alleen al spreken we over een bedrag van 278.031.603 euro, goed voor 4.401 bijkomende sociale woningen en renovaties, en dat is ook goed nieuws voor Tongeren

Voor Tongeren investeerde Liesbeth Homans de voorbije drie jaar meer dan 36 miljoen euro in 222 nieuwbouwprojecten.

“Met dit nieuws zijn we uiteraard zeer tevreden”, zegt Niels Vandeweyer, OCMW-raadslid voor N-VA Tongeren. “Door deze investeringen, kunnen we meer mensen helpen die op zoek zijn naar een betaalbare en kwaliteitsvolle woning”.

“N-VA Tongeren ijvert al lang voor niet alleen méér, maar ook betere sociale woningen”, zegt OCMW-raadslid Niels. “Inzetten op renovatie is noodzakelijk. Te veel huurders betalen nog te hoge energiekosten omdat de woning niet voldoet aan de huidige energienormen. Met deze investeringen wordt de kwaliteit van de woning drastisch verbeterd en wordt de energiefactuur voor de huurder aanzienlijk verlaagd”.

Bovendien wordt er zowel bij nieuwbouw als bij renovatie extra aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de woning. “Dat is erg belangrijk”, besluit het raadslid “niet alleen voor personen met een beperking maar ook voor ouderen, die daardoor langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen”.