N-VA Tongeren houdt vinger aan de pols in corruptieonderzoek leegstandsbelasting

Op 6 oktober 2022, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

Begin juli werd op de financiële dienst van de stad Tongeren nieuwe software geïnstalleerd om de belastingontvangsten te kunnen opvolgen. Daarbij zijn toen een aantal onregelmatigheden ontdekt in de inning van de leegstandsbelasting. De betrokken medewerker werd met de feiten geconfronteerd en gaf zijn betrokkenheid bij de onregelmatigheden toe.

Het college van burgemeester en schepenen werd in kennis gesteld van de feiten en gaf op 15 juli de algemeen directeur de opdracht om een tuchtonderzoek tegen de medewerker op te starten. Gelijktijdig werd de procedure tot preventieve schorsing opgestart. De betrokken medewerker is inmiddels al geschorst.

Omvang onbekend

“Omdat kwaad opzet in deze niet kan uitgesloten worden, heeft het college op 22 juli 2022 beslist een klacht met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter neer te leggen”, stelt de stad Tongeren in een mededeling. “De raadsman van de stad heeft deze klacht op 3 augustus 2022 neergelegd. De exacte omvang van de schade die de stad Tongeren geleden heeft, zal uit het onderzoek moeten blijken. Omwille van het geheim van het onderzoek kunnen geen verdere details over het dossier gecommuniceerd worden.”

Wat er precies gebeurd is, dat moet het onderzoek uitwijzen. Maar in Tongeren circuleert al een tijdje het gerucht dat er in de afgelopen acht jaar geen leegstandsbelastingen zouden zijn uitgeschreven of geïnd. Als het over leegstand gaat, is Tongeren niet de beste leerling van de klas. Al jaren probeert het stadsbestuur om het probleem aan te pakken. Met aanmoedigingspremies voor zelfstandigen die er zich willen vestigen, een plan om pop-upwinkels aan voordelige tarieven kansen te geven of - recenter - de omvorming van de Julianussite tot een gezondheidscampus. Niettemin staan in het winkelgebied nog veel winkels leeg en duiken veel ‘te koop’-borden van vastgoedkantoren op.

Krachtig wapen

Oppositiepartij N-VA wil van de Tongerse schepen van Financiën Gerard Stassen (Vooruit) duidelijkheid over de leegstandsbelasting en de eventueel misgelopen inkomsten voor de stadskas. “De Vlaamse overheid heeft met de leegstandsbelasting de lokale besturen een krachtig wapen gegeven om leegstand en stadsverloedering aan te pakken. Maar de geruchten worden hardnekkiger dat de stad de afgelopen acht jaar geen leegstandsbelastingen uitgeschreven of geïnd heeft”, zegt Patrick Leenders, N-VA-fractieleider in de gemeenteraad. ”In het verleden heb ik al eens een lijst opgevraagd van de panden die in het leegstandsregister staan. Die kon ik toen niet krijgen om de vreemde reden dat ‘die lijst een momentopname is’.”

Achterpoortje

In het verleden werd een gemeentelijk reglement ingevoerd dat ‘bezetting ter bede’ mogelijk maakte in het winkelcentrumgebied. Dat is een overeenkomst waarbij de eigenaar van het pand een andere partij de gunst verleent om gebruik te maken van een onroerend goed. “Die overeenkomst kan meteen worden stopgezet zonder dat beide partijen hun vingers eraan verbranden. In de praktijk komt het neer op het volgende: een leegstaand pand wordt gebruikt als vitrine voor een andere handelszaak. Bijvoorbeeld een antiquair die enkele meubelstukken in de etalage van een lege winkel plaatst met zijn adres erbij. Zo ziet de bezoeker van Tongeren de leegstand niet. Deze bezetting ter bede is een tijdlang een reden geweest om geen leegstandsbelasting te eisen van de eigenaar van het pand. Van dit achterpoortje werd natuurlijk veelvuldig gebruikgemaakt”, aldus Leenders.