Wat is de toekomst van het Gallo-Romeins Museum?

Op 24 mei 2016, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport
Gallo-Romeins Museum Tongeren

Vanaf volgend jaar zal het Gallo-Romeins Museum geen provinciale instelling meer zijn. Ons museum was altijd al het paradepaardje van de Provincie Limburg. Het stadsbestuur wil het museum overnemen en er een stedelijke instelling van maken.
Het risico is groot dat dit geen goede zaak zal zijn, noch voor de stad Tongeren, noch voor het museum zelf.
Wij kunnen verwachten dat er zich een probleem van financiële middelen zal stellen. De grote tentoonstellingen die wij de laatste jaren gekend hebben vonden altijd een financiële buffer bij de provincie. Die financiële garantie kan een stad als Tongeren zelf nooit bieden.
In de toekomst zal de Vlaamse gemeenschap financieel moeten bijspringen. Wij hopen dat de beschikbare middelen niet alleen naar de grotere steden zullen gaan. Er is in onze streek immers al een erg beperkt cultureel aanbod, mede door onze gedecentraliseerde ligging. Daarom verdient onze stad alle financiële kansen te krijgen om het Gallo-Romeins Museum in al zijn glorie te behouden, voor Tongeren, voor Limburg, voor Vlaanderen en voor de ganse Euregio. Hopelijk denkt onze Vlaamse gemeenschapsminister van Cultuur daar hetzelfde over.

Een andere mogelijkheid is dat het Gallo-Romeins museum een Vlaamse instelling wordt, gefinancierd en beheerd door de Vlaamse Gemeenschap.

Greta Vermeulen
gemeenteraadslid