Water in de stad

Op 5 mei 2016, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

De lokale ‘Burgerkrant Tongeren’ verspreidt onjuiste cijfers over de stadsschuld. In de laatste editie noemen ze het cijfer van 1 100 euro per inwoner, terwijl Het Belang van Limburg het over 1 398 euro heeft. En nu wil men ook nog eens de Jeker open- leggen. Kostprijs: 15 miljoen euro.

Tongeren is niet de allerslechtste leerling van de klas, dat klopt. Maar dat is vooral omdat men in de periode 2013-2015 geen nieuwe leningen heeft afgesloten. De komende drie jaren heeft de stad die luxe niet, want voor onder meer de renovatie van de Schatkamer

blootleggen van de funderingen onder de Basiliek Teseum en het openluchtzwembad Plinius moet er maar liefst 17,5 miljoen geleend worden. En ook de 15 miljoen euro die nu nog in de stadskas zit zal tegen 2018 als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Stad legt verkeerde prioriteiten
Alsof al deze prestigeprojecten nog niet genoeg zijn, wil de stad nu ook de Jeker openleggen, over een traject van amper enkele honderden meters aan de Kastanjewal en zo langs de oude gevangenis. Dat zal nog eens 15 miljoen euro kosten, waarvan Tongeren de helft zelf op tafel moet leggen. Dat bedrag zit niet eens in de meerjarenbegroting, dus dat de stad bij- komend moet lenen, staat al vast. De grote financiële kater is voor de volgende legislatuur, want dit project wordt niet afgerond voor 2019.

N-VA Tongeren ziet liever dat de meerderheid dergelijke bedragen spendeert aan een betere verkeersdoorstroming op de ring en aan veilige fietspaden voor onze kinderen.

Patrick Leenders
N-VA fractieleider