Plinius NV, geen transparantie in beheer!

Op 12 november 2015, over deze onderwerpen: Beleid en Plannen, Financiën en Begroting
Leenders Plinius tranparant

Stadsbestuur weigert inzage in boekhouding N.V. Plinius

Op dit ogenblik bouwt de N.V. Plinius een zwembad, gefinancierd met belastinggeld van de Tongenaren (4 à 5 miljoen euro).

Bij navraag omtrent de toekomstige kosten van exploitatie en onderhoud circuleren er bedragen van om en bij de  500.000,00€/jaar.

De N.V. Plinius, waarin 3 schepenen zetelen, wordt dus in feite gebruikt om taken uit te voeren van groot gemeentelijk belang, ten behoeve en in opdracht van het stadsbestuur, met geld van de stad.

We moeten echter op onze hoede zijn. Het debacle van "Land van Ooit" werd ook in deze vennootschap “verwezenlijkt” en het heeft de belastingbetaler méér dan 7 miljoen euro gekost....!

De N-VA (net als Groen trouwens) vond dat het daarom hoog tijd werd dat de democratische regels worden toegepast op deze vennootschap en dat alle fracties van de gemeenteraad vertegenwoordigd moeten zijn in de raad van bestuur van N.V. Plinius. Enkel op die manier is er democratische controle over het beleid van Plinius en hebben uw vertegenwoordigers in de gemeenteraad volledig toezicht en inzage in de boekhouding.

Daarom heeft N-VA het verzoek tot inzage voor alle gemeenteraadsleden in de boekhouding van N.V. Plinius op de agenda geplaatst van de gemeenteraad van september 2015.

Dit verzoek werd echter door het stadsbestuur , bij monde van schepen Guy Schiepers, gewoonweg geweigerd en dus door de meerderheid weggestemd.

Volgens ons is dit een gemiste kans om als stadsbestuur eindelijk transparant te zijn over de massale geldbesteding en investeringen in N.V. Plinius, die als een private handelsvennootschap beschouwd wordt doch die uitsluitend met massaal geld van de Tongerse belastingbetaler werkt.

Nu, zoveel jaren na het debacle van het Land van Ooit dat ons allemaal zo veel belastinggeld gekost heeft, zou het een blijk zijn van goed bestuur als uw gemeenteraadsleden inzage en medezegging zouden krijgen in het beleid van N.V. Plinius, zeker nu er weer belangrijke en miljoenen kostende werken voor het zwembad met uw centen worden uitgevoerd.

Zoniet vrezen wij immers dat de ezel Plinius zich toch twee kaar aan dezelfde steen gaat stoten…

Patrick Leenders
fractieleider gemeenteraad