De Tongenaar en zijn fiets

Op 8 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Cijfergegevens

Uit het tweejaarlijks onderzoek van ‘FietsDNA’ is gebleken dat de Vlaming vaker de fiets neemt. Geldt dit ook voor de Tongenaren? Neen, jammer genoeg niet. Het Tongerse fietsrapport van 2020 van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is niet om over naar huis te schrijven. Op 15 vragen scoren we maar drie keer boven de helft. Met slechts 43.2% buizen we op het volledige rapport. Als student zou je dan moeten blijven zitten.

Amper 6% van het woon-werkverkeer of het naar school gaan, gebeurt in Tongeren met de fiets. In Vlaanderen is dat bijna drie keer meer dan in Tongeren. We zijn ook in Limburg zowat de slechtste leerling van de klas. Een goede en veilige fietsverbinding is belangrijk om mensen aan het werk te krijgen op de Tongerse industrieterreinen. Vandaag werken daar ongeveer 3.000 mensen. Er moeten meer Tongenaren met de fiets naar het werk en de school.

De enige uitschieter staat natuurlijk onder de categorie, en hierbij wordt u blijvend op attent gemaakt, beleving. De Tongenaar weet als geen ander dat het hier aangenaam fietsen is in een mooie omgeving met prachtige gebouwen en natuur. Niets zo mooi als onze eigen parel in de (Haspen)gouw.

Het (Limburgs) toeristisch fietsroutenetwerk is goed uitgebouwd, maar er is nog veel werk voor functioneel fietsverkeer. Helaas is onze eigen fietsinfrastructuur (fietspaden en oversteekplaatsen), fietsveiligheid en communicatie om fietsen aan te moedigen ondermaats. Voor een stad van deze omvang kan dat niet.

Cijfergegevens nog eens grondiger doornemen? Dat kan via deze link: https://www.fietsgemeente.be/fietsrapporten/.

Concrete maatregelen

- Voorzie tijdens de lente- en zomermaanden fietsenstallingen op de markt (naar analogie met de autoparkeerplaatsen in de winter)

- Zorg ervoor dat Tongeren centrum bereikbaar is vanuit elk dorp

- De lagere en middelbare scholen moeten allemaal vlot en veilig bereikbaar zijn met de fiets

- Geef onze Tongerse arbeiders en bedienden de kans om met de fiets te gaan werken op onze industrieterreinen

- Maak werk van stedelijke bewustmakingscampagnes om inkopen, naar school gaan en werken met de fiets aan te moedigen

Tongeren is nog geen fietsstad. Daarom moet de stad naast veilige fietspaden ook initiatieven nemen die ervoor zorgen dat Tongenaren de fiets opspringen. Dat gebeurt vandaag nog te weinig. Bij deze alvast een oproep aan U, stadsgenoot, rét mèt oere vélo!

Niels Vandeweyer