De Z.O. omleidingsweg een "Dwaelweg"

Op 13 oktober 2015, over deze onderwerpen: Leefmilieu & Landbouw, Mobiliteit en openbare werken

De ‘Dwaelweg’ van Tongeren

Al 30 jaar bestaan er plannen om Tongeren een ring te bezorgen die alle mobiliteitsproblemen van de stad zou oplossen. Het stadsbestuur wil nu het dossier van de omleidingsweg versneld doordrukken met het foute argument dat hiervoor SALK-geld ter beschikking zou zijn. De geschiedenis leert ons echter dat zulke prestigeprojecten niet getuigen van goed bestuur.

Na het Ford-debacle is er inderdaad SALK-geld beschikbaar voor prioritaire mobiliteitsprojecten in Limburg. Maar er is geen studie of onderzoek waarmee bewezen wordt dat het fileprobleem (dat zich trouwens beperkt tot de spitsuren) in Tongeren groter zou zijn dan in andere steden.

Van fase 1 van de N.O.-omleiding (van Elderseweg naar Bilzersteenweg) is vele jaren geleden al een groot stuk aangelegd en enkel de aansluiting op Bilzersteenweg langs Henis moet nog uitgevoerd worden. Tegen deze voltooiing van een bijna uitgevoerd traject bestaan er weinig bezwaren en hiervoor werd recent een budget van 1,5 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Op het kaartje op de voorpagina van huidig blad kan u zien dat de geplande Z.O.-omleidingsweg alleen handelt over een verbinding tussen de Maastrichtersteenweg en de Luikersteenweg. Deze verbinding takt af aan de Eerste Meistraat, loopt over de oude betoncentrale en door de Kevie achter de Ambiorix-kazerne tot aan de spoorlijn, om dan via een nieuw te bouwen brug evenwijdig aan de spoorlijn op de Neremweg aan te sluiten aan Overhaem. Er wordt zelfs een optionele doorsteek naar Moerenpoort voorzien.

Omleidingsweg haalt doelstellingen niet

Het milieueffectenrapport maakt melding van drie doelstellingen voor de weg:

1- De bereikbaarheid van het bedrijventerrein Overhaem verbeteren.
2- Een beperking van het verkeer op de Wallen dat daar eigenlijk niet moet zijn.
3- De opwaardering van de stationsomgeving.

Helaas bereikt de geplande omleidingsweg geen van deze drie doelen.

Volgens de verkeerstellingen in het Millieueffectenrapport rijden er per dag rijden 160 vrachtwagens in- of uit van Overhaem op de Luikersteenweg. Een gedeelte zal richting Luik rijden, een gedeelte richting Brussel en slechts een beperkt deel zal de nieuwe omleidingsweg richting Maastricht nemen. De ‘ontsluitingsweg’ dreigt dus een spookweg te worden, met amper verkeer.

Ook het verkeer op de Wallen wordt niet beperkt. Uit studies blijkt immers dat méér dan 90% van het verkeer van en naar Tongeren geen doorgaand verkeer is. Het overgrote deel van dit verkeer zal de Wallen dus blijven gebruiken. Bijvoorbeeld de 6 500 leerlingen die dagelijks naar school gebracht worden. Voor het kleine percentage doorgaand verkeer biedt de geplande omleiding bovendien geen enkele oplossing voor het verkeer richting Sint-Truiden en Waremme.

Ten slotte wordt ook de stationsbuurt niet geherwaardeerd. Zoals de plannen nu voorliggen, zal het merendeel van het verkeer nog steeds onder de spoorwegbrug en over de Stationsstraat en de Wallen moeten rijden. De stationsbuurt heeft dus weinig baat bij de omleidingsweg.

N-VA wil ‘nulalternatief’ onderzoeken

Het natuurgebied De Kevie zal door de Z.O.-omleidingsweg onherstelbare schade ondergaan. Het Milieueffectenrapport vermeldt uitdrukkelijk dat ontwikkeling van de Z.O.-omleidingsweg variant 1 (zuidelijke variant) samen met de verdere ontwikkeling van het bedrijventerrein Overhaem-zuid zorgt voor een hogere geluidverstoring van de Speciale Beschermingszone (de Kevie) die moeilijk te verantwoorden is.

Het milieueffectenrapport is bovendien onvolledig omdat het zogenoemde ‘nulalternatief’ niet onderzocht werd. Nochtans mag volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een nieuwe weg enkel aangelegd worden indien dat wél het geval is. Het nulalternatief gaat uit van het verbeteren van de efficiëntie op het bestaande wegennet.

De heraanleg van Ringlaan enkele jaren geleden was al een grandioze miskleun, waarbij geen enkel probleem opgelost werd en de fietsers volledig vergeten werden. Ook de hertekening van het kruispunt Koemarkt is een miskleun, die het fileprobleem vanuit Maastricht verving door een fileprobleem in de tegenovergestelde richting.

Voor kinderen die per fiets naar school gaan van ‘achter de statie’ is de situatie levensgevaarlijk omdat de wegeninfrastructuur geen bescherming voor de fietsers biedt. Nochtans betekent elke fietser een auto minder.

N-VA Tongeren zal dit nulalternatief onderzoeken en met concrete voorstellen naar buiten komen. We kijken bijvoorbeeld naar Heusden-Zolder, dat onlangs een geplande omleidingsweg verwierp en koos voor het nulalternatief.

De miljoenen die voorzien zijn voor de Z.O.-omleidingsweg kunnen beter besteed worden aan de heraanleg van de Wallen en de flessenhals aan het station in functie van een duurzame mobiliteit.

Wanneer gaan bij de beleidsmensen in Tongeren de ogen open?

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is