Kilometerheffing heeft grote invloed op Tongers verkeer

Op 5 mei 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Sinds 1 april is de nieuwe kilometerheffing voor vrachtwagens van kracht. Onder meer de assen Sint-Truiden-Luik (N3) en Hasselt-Tongeren-Luik (N20) zijnvoortaan betalend. De verbinding Sint-Truiden-Tongeren-Maastricht(N69) echter niet. De kans is groot dat veel vrachtwagens deze gratis route zullen kiezen en zo de noordelijkeTongerse wallen extra gaan belasten.
De gemeenteraad van 29 maart keurde het definitieve mobiliteitsplan van Tongeren goed. Daarin vinden we echter niets terug over de kilometerheffing voor vrachtwagens. Deze mogelijke toename van vrachtverkeer werd niet onderzocht in de verkeerssimulaties. Bekeken door de bril van de meerder- heid is dat logisch, want het mobiliteitsplan moet hun geliefde noord- en zuidoostelijke omleidingswegen kunnen verantwoorden. Deze wegen zouden de wallen net moeten ontlasten van het doorgaande zwaar verkeer.

Nieuw mobiliteitsplan mist doordachte visie
N-VA Tongeren heeft daar al lang bedenkingen bij. De meeste vracht- wagens bevinden zich namelijk op de oost-westas (Maastrichtersteenweg- Sint-Truidersteenweg) en zijn dus niet gebaat met deze omleidingswegen. De kilometerheffing zuigt nog méér zwaar verkeer naar onder meer de (gratis) noordelijke wallen. De aanleg van de omleidingswegen verandert daar niets aan.
Het nieuwe mobiliteitsplan toont bijgevolg nogmaals de kortzichtigheid van het stadsbestuur aan. In plaats van een goed doordachte visie, stellen zij enkel wat knip- en plakwerk voor.
Voornaamste doel: de prestigeprojecten een bestaansreden te geven. Een duurzame mobiliteit en alternatieven voor verplaatsingen met de wagen zitten er helaas niet in.

Stein Peters

Voorzitter N-VA Tongeren

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is