NV Plinius is onwettig

Op 21 oktober 2017, over deze onderwerpen: Wist je dat?

Vlaams minister van binnenlands bestuur verklaart N.V. Plinius onwettig

Op 16 oktober 2017 besliste de minister van binnenlands bestuur dat de N.V. Plinius taken van gemeentelijk belang uitvoert en dus handelt in strijd met de verbodsbepalingen van artikel 225 § 1 van het gemeentedecreet. De minister verzoekt het stadsbestuur van Tongeren om zich in regel te stellen met de bepalingen van het extern verzelfstandigd agentschap in het gemeentedecreet, zoals door de N-VA fractie geëist.

Al sinds N-VA in 2012 verkozen werd in de gemeenteraad van Tongeren, heeft zij de meerderheid herhaaldelijk erop gewezen dat N.V. Plinius onwettelijk samengesteld is.

De N.V. Plinius werd in 2004 opgericht met als maatschappelijk doel het ontwikkelen en uitbouwen van het lokaal toeristisch-recreatief PPS-project "Land van Ooit". Het is iedereen wel bekend dat het fameuze "Land van Ooit", dat het paradepaardje moest zijn van burgemeester Dewael, in 2007, amper enkele maanden na zijn opening, failliet werd verklaard.

Stad Tongeren had via zijn Autonoom Gemeentebedrijf ruim 8,5 miljoen € als kapitaal ingebracht in NV Plinius, doch door dit faillissement moest er 7,5 miljoen € als definitief verlies afgeboekt worden van dit eigen vermogen van de stad.

Stad Tongeren is nadien het vehikel van N.V. Plinius, zelfs zonder enige wijziging van het maatschappelijk doel dat intussen verdwenen was, blijven gebruiken voor totaal andere doeleinden, nl. de aanleg van het Plniuspark, de aanleg van het openluchtzwembad en de herinrichting van de Mulkenhal.

Probleem is dat stad Tongeren deze belangrijke taken van gemeentelijk belang overlaat aan een privaatrechtelijke handelsvennootschap, hetgeen uitdrukkelijk verboden wordt door art. 225 van het Gemeentedecreet. Dit verbod geldt des te meer omdat deze handelsvennootschap bestuurd wordt door de schepenen Johnny Vrancken, Guy Schiepeprs en Ann Christiaens en stadsambtenaar Marleen Haerden,

Alzo heeft deze raad van bestuur volgende belangrijke beslissingen genomen, zonder enige democratische inspraak:

- aanleg van het Parkgebied Plinius met een kostprijs van afgerond 6.000.000 € (via stad Tongeren gesubsidieerd door LSM)

- aanleg van het openluchtzwembad met een kostprijs van 7.000.000 €, uitsluitend gefinancierd door stad Tongeren

- herinrichting van de Mulkenhal, in 2015 begroot op 850.000 € doch in 2017 verhoogd naar afgerond 2.400.000 € + BTW 21%, ook gefinancierd door stad Tongeren.

De rekeningen voor deze megalomane inversteringen werden wel steevast doorgestuurd naar de Tongerse belastingbetaler.

Ondanks verzet van de N-VA fractie werd op de laatste gemeenteraad van 25 september, meerderheid tegen oppositie, beslist dat:

-  stad Tongeren via een contract van onroerende leasing de verbouwingskosten van de Mulkenhal terugbetaalt aan NV Plinius (ruim 2.877.000€ incl. BTW)

-  daar bovenop de stad nog een solidaire borgstelling verleent voor méér dan 2.040.000 € voor de schulden van NV Plinius bij Argenta Spaarbank.

En het is nog niet gedaan: op de vergadering van het college van burgemeester en schepenen van 29 september 2017 werd beslist dat stad Tongeren “tijdelijk” 628.000 € voorschotten ter beschikking van NV Plinius zal stellen om het liquiditeitstekort van deze vennootschap op te vangen.

Als we weten dat NV Plinius in het verleden jarenlang officieel op de rand van het faillissement heeft gestaan (alarmbelfase-2), dan zijn de verbintenis tot solidaire borgstelling voor de bankschulden BOVENOP de betaling van alle rekeningen en het geven van ruime voorschotten hoogst dubieuze beslissingen die de stadsfinanciën in gevaar kunnen brengen.

N-VA Tongeren heeft altijd geprotesteerd tegen het feit dat deze belangrijke investeringsdossiers beslist werden zonder enige democratische inspraak en controle. De rekeningen werden door N.V. Plinius wel consequent doorgeschoven naar stad Tongeren, waar de gemeenteraad enkel kennis kreeg van de genomen beslissingen omdat het ze “moest” beslissen om de financiële tekorten van Plinius onbeperkt bij te passen..

Merkwaardig in dat verband is dat dezelfde schepenen die in de raad van bestuur over de gigantische uitgaven beslissen, daarna ook in de gemeenteraad en het schepencollege mee beslissen om de stad hiervoor te doen opdraaien. Tegenstrijdige belangen zijn in Tongeren blijkbaar geen probleem! Artikel 27 van het gemeentedecreet verbiedt dit nochtans uitdrukkelijk.

Het gemeentedecreet voorziet ook uitdrukkelijk dat, voor de uitvoering van welbepaalde taken van belang, een gemeente dit enkel via een privaatrechtelijke handelsvennootschap mag doen indien deze vennootschap beantwoordt aan de vereisten van artikel 245 en 246 van het gemeentedecreet, te weten:

- de gemeente moet steeds een meerderheid van de stemmen hebben in de algemene vergadering,

- de vertegenwoordigers van de gemeente worden door de gemeenteraad proportioneel uit zijn leden verkozen

- de gemeente moet steeds een meerderheid hebben in de raad van bestuur en elke fractie moet hierin vertegenwoordigd zijn.

N.V. Plinius heeft nooit aan deze wettelijke vereisten voldaan en burgemeester Dewael en zijn meerderheid hebben steeds pertinent geweigerd om de oppositie toe te laten tot de algemene vergadering en tot de raad van bestuur van NV Plinius.

Op de gemeenteraad van 27-06-2016 heeft de N-VA fractie agendapunten doen toevoegen met als doel de gemeenteraad te laten beslissen tot omvorming van N.V. Plinius tot een "gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm" overeenkomstig artikel 245 t.e.m. 247 van het gemeentedecreet en de gemeenteraad uit zijn leden de afgevaardigden te laten aanduiden in de algemene vergadering en in de raad van bestuur vanuit alle fracties.

Op deze gemeenteraad werd het verzoek van N-VA zonder meer verworpen, ondanks de uitvoerige motivering die de N-VA fractie op basis duidelijke wetsbepalingen had aangevoerd.

De N-VA fractie stelde op 01-08-2016 hoger beroep in bij de gouverneur van Limburg, doch deze verwierp zonder noemenswaardige motivering en zonder enige wetscontrole dit hoger beroep.

Daarna heeft de N-VA fractie een ultiem verzoek tot herroeping met klacht ingediend bij het Ministerie van Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Gemeenschap.

Op 20 oktober ontving het stadsbestuur van Tongeren de aangetekende brief van de minister van binnenlands bestuur, waarin de onwettelijke toestand van NV Plinius wordt vastgesteld en het stadsbestuur wordt verzocht om zich in regel te stellen met de wettelijke bepalingen inzake het extern verzelfstandigd agentschap, zoals de N-VA fractie dit al jaren eist.

Herhaaldelijk heeft de N-VA fractie, zowel in de gemeenteraad als in zijn huis-aan-huisblad, aangeklaagd dat het gemeentebestuur de wettelijke bepalingen bleef negeren en de vertegenwoordigers van de oppositie uit het bestuur van N.V. Plinius bleef weigeren. Dit heeft vanuit de oppositie herhaaldelijk de bedenking uitgelokt: waarom wil men te allen prijze de oppositie weren, waarvoor heeft men schrik, welk potje wil men gedekt houden?

Uiteindelijk hebben thans de hoogste bestuurlijke instanties de terechte standpunten van de N-VA fractie gevolgd en zal burgemeester Dewael en zijn meerderheid verplicht worden om de N.V. Plinius om te vormen tot zijn wettelijk voorziene vorm, met name een extern verzelfstandigd agentschap met vertegenwoordiging van alle fracties in de algemene vergadering en in de raad van bestuur.

Eindelijk zullen de democratische spelregels dan gerespecteerd worden.

Uiteraard zal de N-VA fractie klacht indienen bij de gouverneur van Limburg tegen de beslissingen van de gemeenteraad van 25 september en van het schepencollege van 29 september inzake de geldstromen naar N Plinius.

Burgemeester Dewael en zijn schepenen moeten niet langer denken dat zij ongestoord boven en buiten de wet kunnen blijven handelen. De N-VA oppositie zal hier nauwgezet op toezien, in het belang van de democratie en van de Tongenaren.