Toenemend vliegverkeer over Tongeren

Op 1 juli 2021, over deze onderwerpen: Beleid en Plannen

In de loop van 2020 werd door de N-VA fractie reeds een mondelinge vraag gesteld omtrent de cijfers ivm de toename van het luchtverkeer van en naar de luchthaven van Luik (Bierset) over Tongeren. Intussen ligt een masterplan voor om de luchthaven significant uit te breiden, in het bijzonder de verlenging van de landing- en opstijgbaan.

De luchthaven van Luik, die het vooral moet hebben van luchtvracht, beleeft recordtijden. In coronajaar 2020 zag het vliegveld het vrachtvolume met 24% stijgen naar 1,1 miljoen ton, en steeg het aantal vliegbewegingen met 10,7 % naar 34.264 vluchten.

Met het huidige masterplan zal dit nog aanzienlijk toenemen.

Riemst heeft  haar burgers geïnformeerd via een brief, en een kortgedingprocedure aangevat voor de rechtbank te Luik.

In het vonnis van de Luikse rechter wordt geoordeeld dat het Waals Gewest de Europese Richtlijn inzake milieueffectenrapportage heeft geschonden.

Het vliegverkeer, en de daarbij behorende geluidshinder neemt aanzienlijk toe boven Tongeren, zodat N-Va de gemeenteraad gevraagd heeft om stappen te ondernemen. De gemeenteraad is het erover eens om bevoegd Minister Zuhal Demir in te schakelen.